top of page

Sälgskimmerfjärilarna vid Gropstugan


Göran Wingstrand berättar om fyndet av Sälgskimmerfjäril i Asker:

Den första bilden (ovan) togs på förmiddagen 2016-07-03 och den andra, en annan individ (se nedan) 2 dagar senare. Egentligen var det fjärilarna som hittade mig, båda gångerna! Enda skillnaden var att vid det senare tillfället fladdrade den mot fönstret, som om den ville avisera sin närvaro.

Jag åt en sen frukost i stugan. I ögonvrån uppfattade jag att något mörkt ”föll ner” på grusplanen utanför. När jag lutade mig fram såg jag den mörka fjärilen med ljusa teckningar på vingarna. Aspfjäril, tänkte jag eftersom vi sett den på tomten några gånger tidigare. Jag tog kameran för att försöka få några bilder. När jag sedan skulle försöka avgöra om det var hane eller hona insåg jag att det inte var en Aspfjäril utan en Sälgskimmerfjäril Apatura iris, eller som den kallades i mina insektsböcker Stor skimmerfjäril."

Dagen efter den andra rapporten fick jag besök av några intresserade. Tyvärr ville fjärilen inte visa upp sig på tomten men bara några hundra meter bort hittade man ett, eller eventuellt två, exemplar sittandes på grusvägen.

Utvalda inlägg
Senaste inlägg
Arkiv
Sök efter taggar
Inga taggar än.
Följ oss
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page